Het geneeskundig proces
Dr. H.G.L.M. Grundmeijer, Dr. K. Reenders, Dr. G.E.H.M. Rutten
Klinisch redeneren van klacht naar therapie
De student moet leren klinisch redeneren om later als arts gezondheidsproblemen te kunnen diagnosticeren en behandelen. Daarvoor is kennis van klachten en ziekten nodig, maar ook van de achtergronden van het diagnostisch en van het therapeutisch proces. Het Raamplan 2001, een gemeenschappelijk document van alle medische faculteiten in Nederland, beschrijft de eindtermen waaraan een arts aan het eind van de opleiding moet voldoen. Het vermogen tot klinisch redeneren is een van de belangrijkste algemene eindtermen’
Inzicht in het geneeskundig proces is niet alleen voor (aanstaande) artsen van belang, maar ook voor andere (para-)medische hulpverleners, alsmede voor docenten. De voorafgaande oplagen van Het Geneeskundig Proces hebben duidelijk gemaakt dat het boek ook naar hen zijn weg heeft gevonden.
Het Geneeskundig Proces is geschreven door huisartsen, maar uitdrukkelijk is ook de gang van zaken in het ziekenhuis besproken. In het team van auteurs zijn alle medische faculteiten vertegenwoordigd.